Mäkelänkatu 45, 00550 Helsinki

info@mobitech.fi

Soita

0406307020 Suomi
045 614 3113 English

Liike avoinna

MA-PE 11 - 18

Osoite

Mäkelänkatu 45
00550 Helsinki

Soita

0406307020 Suomi
045 614 3113 English

Liike avoinna

MA-PE 11 - 18

Osoite

Mäkelänkatu 45
00550 Helsinki

”iPhone ei ole käytössä. Odota … minuutti/a ja Yritä uudelleen…”? 3 ratkaisua!

Jos annat väärän pääsykoodin iOS-laitteessa kuusi kertaa peräkkäin, laite lukitaan ja saat ilmoituksen: ”iPhone ei ole käytössä. Yritä uudelleen 1 minuutin kuluttua.” Mutta siinä ei ole kaikki. Jos jatkatte väärän pääsykoodin syöttämistä, aikaväli kasvaa 5, 15, 60 … minuuttiin.

Ilmoitus lukituksesta ”iPhone ei ole käytössä. Yritä uudelleen…” voi ilmestyä kahdesta syystä:

Moninkertainen väärän pääsykoodin syöttäminen.
Akun vaihto ja sen seurauksena päivämäärän ja ajan nollaus.

Laite on lukittu. Mitä pitää tehdä? Odottaa tai….

Tapa 1.
Hanki oikeat päivämäärä- ja aikatiedot. Toimii siinä tapauksessa, jos teidän iPhone näyttää mahdottomia aikalukemia. Esimerkiksi ”iPhone ei ole käytössä. Yritä uudelleen kymmenien miljoonien minuuttien kuluttua”.

Kuten ymmärrätte, pelkästään väärän pääsykoodin syöttämisellä on mahdotonta saavuttaa tällaisia lukemia. Miksi ilmoitus kuitenkin ilmestyy?

Yksinkertaista – akun vaihdon yhteydessä tapahtuu ajan nollaus. Puhelin luulee, että se on menneisyydessä ja ehdottaa pääsykoodin syöttämistä tulevaisuudessa monien vuosien kuluttua.
Mitä pitää tehdä tässä tilanteessa?

Laittakaa puhelimeen SIM-kortti, jossa on toimiva nettiliittymä. Yhdistäkää tunnettuun Wi-Fi verkkoon.

Mitä pitäisi tapahtua? iPhone saa ajankohtaiset päivämäärä- ja aikatiedot internetin kautta ja lukitusilmoitus katoaa. Mutta kaikki tämä toimii vain, jos iPhonen asetuksissa on päällä automaattinen ajan ja päivämäärän määritys. Asetitte ajan käsin ja toimintatapa ei sovi teille? Jatka lukemista…

Tapa 2.
Väärien syöttöyritysten nollaaminen.
Yleensä tämä tapa auttaa tilanteissa, joissa iPhone on lukittu lyhyeksi ajaksi.
Mitä pitää tehdä?
Yhdistäkää iPhone iTunesiin.
Painakaa näppäintä ”Synkronoi”.
Ei ole pakko odottaa synkronoinnin päättymistä – tämä prosessi voidaan keskeyttää.

Valmista, nyt otetaan iPhone käteen ja nähdään, että ilmoitus ”iPhone ei ole käytössä. Yritä uudelleen…” on kadonnut riippumatta siitä, montako minuuttia ilmoituksessa luki aikaisemmin. Voidaan syöttää oikea salasana uudelleen ja poistaa laitteen lukitus.
Kysytte: ”Jos kaikki on niin yksinkertaista, mitä varten tarvitaan muita tapoja?” Kyse on siitä, että tämä tapa toimii vain, jos tietokone on luotettu (iPhone on synkronoitu sen kanssa aikaisemmin).
Jos sellaista tietokonetta ei ole, jäljelle jää Tapa 3.

Tapa 3.
Laiteohjelmiston palautus/Laitteen tyhjentäminen.
Luotetuin taistelukeino erilaisia toimintahäiriöitä vastaan. Ei turhaan sanota: ”Jonkinlaisia ongelmia iPhonen kanssa? Palauta laiteohjelmisto ja kaikki paranee”. Miten se tehdään?

Asettakaa iPhone DFU tilaan.
Yhdistäkää tietokoneeseen, jossa on asetettu iTunes (tässä ei ole enää väliä onko tietokone luotettu).
Painakaa ”OK” ja ”Palauta iPhone”.

Tällä tavalla me asennetaan ”puhdas” laiteohjelmisto – minkäänlaisia varoituksia ”iPhone ei ole käytössä” (kuten myös näytönlukituksen salasanaa) ei enää ole.

On kuitenkin syytä muistaa puitteista liittyen lukituksen poistamiseen.
Jos iPhonessa oli päällä toiminto ”Etsi iPhone”, niin laiteohjelmiston palautuksen jälkeen pitää syöttää uudelleen Apple ID ja salasana.
iPhonesta poistuu kaikki sisältö – tietyssä tilanteessa auttaa varmuuskopio, joka oli tehty aikaisemmin (jos ette ole tehneet varmuuskopiota, sisällön palautus on mahdotonta).
Asentuu uusin iOS-versio. Tällainen on Applen yrityspolitiikka päivittäessä laitetta iTunesin kautta.

***

Seura meitä facebookissa!

https://www.facebook.com/mobitechfin/

Hyödyllisiä neuvoja. Ammattitaitoinen korjaus. Laadukkaat varaosat!

Tukenanne Mobitech — tiimi

Mäkelänkatu 45, 00550 Helsinki

info@mobitech.fi

040 630 7020 / 045 614 3113

Y-tunnus: 2950613-6

© mobitech.fi

Y-tunnus: 2950613-6
© mobitech.fi